Monday, December 29, 2008

Kain siri 7

“I have a very important thing to tell you sir,”Miss Rahayu mula berbicara.

“Speaking bahasa please,” minta Pengetua Ibrahim. Bukan beliau tidak faham tetapi dia cuba sedaya upaya untuk berbahasa melayu dengan baik. Setiap staf yang ingin bercakap dengannya mesti berbahasa melayu, aneh bukan?

“ Ada pelajar ponteng kelas yang perlu dihukum tetapi saya perlu bantuan cikgu,” Miss Rahayu mengatur bicara.

“Awak sure those kids buat salah yang berat, mana mereka? Biar I punish diorang,” ujar Pengetua Ibrahim.

“Belum cikgu, tapi saya ada cara untuk tangkap budak- budak ni, sebab itulah saya berjumpa cikgu,” terang Miss Rahayu.

“Oh, what a surprise awak dah siapkan plan untuk catch those kids,” Pengetua Ibrahim nampaknya kagum dengan penyataan Miss Rahayu. Dia menyambung lagi, “ Let’s go, kita tak boleh waste time lagi”. Orang yang bersalah tidak akan terlepas daripada genggaman pihak berkuasa. Bak kata pepatah, ‘sepandai- pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua’”.

Miss Rahayu berjalan mendahului Pengetua Ibrahim ke pintu bilik guru yang terletak bersebelahan pejabat sekolah. Cuaca pagi itu bertukar mendung seperti sesuatu yang buruk bakal berlaku.

Tubuh Miss Rahayu kelihatan bersebelahan pintu masuk bilik guru yang berwarna hijau. Namun wajahnya seolah mencari seseorang dengan kepalanya dipaling kiri dan kanan. Rupanya Saleh yang dicari oleh Miss Rahayu. Dahinya berkerut memikirkan rancangannya yang mendekati kegagalan.

“Yes, Miss Rahayu awak cari siapa?” Pengetua Ibrahim sudah menyedari perubahan tingkah laku Miss Rahayu.

“ Err.. Cikgu kita ada masalah sikit la, spy saya dah hilangkan diri. Tak pasti ke mana,” wanita itu gagap untuk menjawab soalan pengetua.

“ No problem, kita boleh settlekan perkara ini dengan usaha kita sendiri bukan?” Nampaknya Pengetua Ibrahim menyuarakan pendapatnya yang positif.

“benar,” Miss Rahayu sudah dimotivasikan pengetuanya. Mereka mula berjalan
kembali untuk ke kelas Saleh yang juga kelas Kamal dan Samsudin. Namun begitu Miss Rahayu masih tertanya- tanya ke mana Saleh menghilangkan diri.

Dari jauh kelihatan seorang pengawas tergesa- gesa berlari mendekati pengetua dan Miss Rahayu. Mereka menjadi cemas dan mula berjalan pantas menuju ke satu arah yang sama. Pengetua Ibrahim mengeluarkan telefon bimbitnya dan membuat panggilan.

Bersambung...
Disini kita pernah bertemu,

Release tension kat Surau SEMASHUR.

No comments: