Thursday, December 18, 2008

Kain siri 4



Kamu tentu tidak faham lagi tentang kisah aku yang berselirat ini.

Bagaimana segalanya berubah dalam masa sehari .

Aku akan terus bercerita jika kamu sudi memberikan seluruh pandangan dan ingatan terhadap kata-kataku ini .

Hidupku masih bosan dan aku yakin sesuatu akan menjadikan perubahan ini berjaya . Aku tidak akan menumpang hidup orang lain untuk gembira dan tidak berasa kosong cuma sekadar berseronok.

****************************

“ Mal,oi mal, Kau confirm line clear ke? Kantoi nanti sia- sia je dapat rotan percuma kat perhimpunan minggu depan”, Samsudin sudah dapat membau sesuatu yang malang bakal berlaku.

Kamal yang berjalan di hadapan berhenti lalu berpaling ke belakang menghadap Samsudin.

“Kalau macam tu lah gayanya kita sama- sama keraskan punggunglah!” Kamal masih mampu berseloroh pada waktu- waktu genting ini.

Matahari masih condong memancarkan cahaya dari timur dan sinarnya makin terik menjamah muka Samsudin dan Kamal. Mereka berdua semakin hampir ke destinasi tujuan mereka- ‘Pintu Ke-2’ sekolah itu.

“Kau tengok pagar yang dah terkopak tu. Abang-abang senior kitalah yang wariskan pada orang- orang teraniaya dek Andalusia tu,”terang Kamal sambil memuncungkan bibir ke arah bilik guru.

“Orang macam kita ni teraniaya ke?” muncul tanda tanya dalam hati Samsudin apabila mendengar kata- kata Kamal yang tidak berasas itu.

“Woi, yang kau termenung tu buat apa? Campak beg ke mari, cepat! nanti line tak clear ,kau, aku dan pengetua tak pasal- pasal jadi popular minggu depan.”

Samsudin mencampakkan begnya melepasi pagar setinggi dua meter itu. Dari celahan pagar dawai itu kelihatan pohon- pohon hijau yang melindungi kegiatan mereka.

Kamal meniarap dengan penuh berhati- hati menerobos pagar dawai untuk masuk ke dalam sekolah secara haram.

Langkahnya dituruti Samsudin yang masih terkial- kial mencari duit syiling yang disimpan dalam kocek bajunya tadi. Terdetik dalam intuisi Samsudin barangkali itulah balasan kecil bagi perbuatannya ini . Duit syiling itu adalah duit baki kuih karipap Cik Minah yang dibelinya tempoh hari di kantin, tanpa disedari tahu- tahu saja sudah hilang entah ke mana..

Bersambung...

No comments: