Monday, December 15, 2008

Kain siri 3

Peringatan: Cerpen ini ditulis oleh seorang pelajar tingkatan 5 yang masih mentah setahun jagung. Sebarang kesalahan tatabahasa, fakta, tanda bacaan, ejaan, dalam penulisannya adalah amat dikesali.

Tidak,tidak,tidak! Itu saja perkataan yang terpacul dari mulut hati pelajar-pelajar apabila melihat seorang wanita berbaju kebaya hijau muda sedang mencekak pinggang dan merenung tajam.

“Kamu semua ni tak mahu masuk kelas sayakah ? bolehkah kamu beritahu saya yang borak kamu tu boleh bawak kamu jadi peguamke doktor ke arkitek ke?” Miss Rahayu mula berleter. “Sebelum darah saya mendidih baik kamu cepat ke makmal fizik sekarang !” Miss Rahayu menyambung .

Dia memaling dan berlalu ke arah bilik guru . “nasib baik angin pompuan tu baik , kalau tidak…,” Amin cuba memberi pendapat tapi dipotong.

“Kalau tak apa?” Cik Rahayu muncul kembali . Mulut Amin terlopong ,lidahnya kelu terikat di lelangit . Dia diam seribu bahasa dan terasa kerongkongnya kering .

Cikgu Rahayu mengalihkan pandangan ke khalayak kelas dan bertanya, “Mana Kamal dan Samsudin? Saya tak nampak mereka dari tadi ”. Disebabkan sifat belas kasihan dan prihatin, satu kelas sebulat suara cuba melindungi rakan mereka dengan berkata tak tahu .

“Baik, terima kasih kerana memberikan kerjasama,” Kata cikgu Rahayu dengan nada sinis .

Dia memaling buat kali kedua pagi itu , belum sempat dia menghabiskan langkahnya yang ketiga ,satu suara memanggilnya .

“Cikgu,” kata satu suara yang memaksa Cikgu Rahayu mengalih pandangannya .

“saya tahu,” Saleh menjawab ringkas dengan soalan yang dilontarkan oleh pandangan mata Cikgu Rahayu .

No comments: