Wednesday, January 28, 2009

Lama dah menyepi

Rasanya lama sudah tidak saya coretkan apa2 di dalam blog yang simple ni. Pertamanya kerana agak sibuk dengan aktiviti di kampus. Pelajarannya tak usah dikatakan lagi... memang banyak yang perlu dibaca sampaikan ada yang tak terbaca.

Cuti tahun baru cina lepas tidak saya gunakan untuk pulang ke rumah, namun saya isi untuk ke sebuah program di Hulu Langat. Selama empat hari tiga malam di sana, pelbagai pengalaman yang mengasah pemikiran dan membangun jiwa telah saya tempuh. Mukhayyam Rabbani, ya itulah nama program yang telah dianjurkan oleh WAMY(World Assambly of Muslim Youth) dan dibantu oleh saudara2 saya dari gombak.

Pertama kali saya melalui kem selama 4hari tiga malam seperti itu. Program yang bukan hanya membangun jasmani namun juga mengisi rohani dengan tarbuyah ruhiah melalui pelbagai aktiviti.

Tempat program tersebut dijalankan ialah di Impian Resort yang terletak di Hulu Langat, pemiliknya ialah salah seorang pengasas ABIM, Tok Wan nama panggilannya. Dia seorang Dato' tapi seorang yang mempunyai kesedaran agama yang tinggi. Tok Wan bukan calang2 orang tau, dia pernah belajar di luar negara sampai mendapat Phd. Beliau juga sangat kecewa dengan muda mudi sekarang yang beranggapan bahawa agama ini hanya patut diuruskan dan diketahui oleh ustaz2 dan ustazah2. Katanya, sepatutnya setiap individu muslim perlu tahu dan memainkan peranan untuk membangunkan agama dan menyelesaian masalah2 berkaitannya.

Itulah serba sedikit kata2 Tok Wan sewaktu kami baru tiba di kem yang sangat popular dan sentiasa menjadi pilihan orang untuk menjalankan aktiviti sepanjang tahun. Menurut Pak Wan terdapat lebih 20 kem sekitar Hulu Langat dan diantara jumlah tu ada kem2 yang hidup segan mati tak mahu.

Dah Asar... bersambung nanti


6 comments:

siti.mashitah said...

salam.
bukan slalu cuti... balik jela rumah..
haisyy...

Aizuddin said...

Kadang2,
perlunya ada pengorbanan untuk
mendidik jiwa.

Anonymous said...

salam..
uit..sirr wa hazar..huhu

Aizuddin said...

sir tu apa bang? Tuan ya?

siti.mashitah said...

em..juz pndpt. memang btul kena ada pengorbanan utk didik jiwa.
tp rumah abg din sendiri pn jauh.
bkn selalu blh balik...
once in a while je.
mmg btul kena ada pengorbanan untu didik jiwa.. tapi fikir dari sudut parents jugak...
kesian parents rindu jauh2.
nampak je rilek, tp dorg rindu cmane sape yg tau?
dorg x mntk2 la abg din balik. jauh.. n abg din isi dgn bnde berfaedah kan.
tp kalo mcm sy yg duk dkt n slalu balik ni pn, time hujung mggu je parents tanya2 nk balik x
sy ckp xbalik
lps tu dorg kate, if nk balik bgtau
then still sy xbgtau la
sbb x balik..
dorg tanya lg balik ke x
ayah sy ckp "kalo kakak tiba2 brubah fikiran, bgtau je abah.pg2 tu abah dtg amik"
sampai mcm tu...

Aizuddin said...

pendapat mashitah betul jugak.
bukan mereka je rindu
kita pun rindu jugak.
tapi kalau asyik balik banyak benda yang akan tertangguh dalam kes abang din ni la. Kalo mashitah kat oversea nanti macam mana agaknya kan?huhu