Saturday, April 18, 2009

Kerana Sebijik ROBOT

Balik ke rumah aku membawa satu janji
janji kepada adik yang paling kecik sekali
kecik- kecikpun dah umur 8 tahun
oleh sebab dah janji

terpaksalah ditunaikan janjiku kepada si adik

ciri seorang mukmin itu perlu menepati janji

selagi tidak melanggar janji dengan Allah


Abang udin bila nak belikan akmal robot?
lebih 20kali kot dia tanya soalan yang sama semasa ku balik cuti sebelum ini memandangkan keputusan peperiksaannya yang tak memberangsangkan sangat
maka aku tak berikan apa- apa buat si adik
melainkan senyuman hehe

Ditakdirkan Allah hari lahirnya yang lepas jatuh pada 29/3
hmm.. aku mengambil keputusan untuk membeli sesuatu untuknya
mahu saja ku belikan buku cerita

ada yang sesuai aku lihat semasa di toko buku

namun sudahku ketahui apa hasilnya selepas itu
buku itu hanya akan jadi hiasan di dalam almari

sama sepertiku dulu yang tidak suka membaca buku


oleh itu aku beli apa yang dia minta berkali- kali
sebijik robot trenfomes
buat adikku yang tersayang
dalam nak mentarbiyyah adik sendiri
kadang- kadang kita perlu melonggarkan sedikit perlaksaan namun prinsipnya perlu dipegang
makanya
aku menemui satu jalan
jalan untuk menggalakkannya melakukan sesuatu

Apa yang aku minta dia lakukan?
Aku minta dia menghafal surah ad- Dhuha, Al- insyirah, At-tin semasa aku di Kuantan

Akanku tasmi' bila tiba di rumah nanti

Robot trenfomer berbentuk helikopter telah ku beli

namun bila tiba di rumah dia masih lagi tidak menghafal ayat- ayat itu
kasihan juga kerana dia tidak lancar lagi menbaca al- quran

makanya dia hanya mendengar daripada komputer untuk menghafal

jadiku longgarkan hanya surah ad- dhuha untuk dihafalnya
sudah sehari aku melihatnya sibuk mendengar bacaan ad- dhuha berulang- ulang




Memang semangat dia membacanya
walaupun belum dihafal

walaupun niatnya kepada robot

memang dia masih belum mengerti dengan penuh akan kelebihan menghafal surah- surah ini
namun aku mahu dia biasa dengan ayat- ayat ini kerana dia seorang islam
makanya al-quran itu panduan hidupnya

sebelum al- quran itu menjadi akhlaknya
mahu aku masukkan al- quran itu di dalam hatinya


Robot ini hanya sebagai umpan untuk kau mengerti adikku
moga surah- surah yang seterusnya kau hafal dengan niatmu kerana Allah
bukan kerana robot lagi
semakin kau dewasa semakin baik hafalanmu
inilah harapan seorang abang yang mahu melihatmu
menjadi insan yang berakhlak al- quran sebagai mana para sahabat
abangmu juga bermimpikan itu

cepat la adikku hafal... aku tengah tunggu nak tasmi' nih
risau pulak hadiah tu 'basi' nanti


Yang paling hensem dalam tu ialah sape???


akmal yang dah makin montel skarang...

7 comments:

Hariry Ariffin said...

aku dah tengok dah robot tu. :)

Mami Hadeef said...

bagus nye sorang abang.. jarang seorang abang tunjuk kasih sayng pada adiknya.. hehe..

kenal zubir ek?? satu kelas ke?.. jemput la ke majlis kami nanti..

Aizuddin said...

kepade hariri,
ko curi2 maen mase aku takde kat bilik yek?
kantoi.

shahid hensem said...

salam..
dgn bangge tnpa riaknye aku tumpang belikn robot tuh..
tensen gile aku waktu nk beli..
da aku tinggi, aku rs cm jd tukang kedai tu ambil segala yg tinggi2 tmpt bergantungnya robot tuh..ish2..
last2 robot kt bawah juge ko amik..
btw..xpe lah..
bgus niat ko blikn robot tuh utk adik ko..bg adik ko leh apal...
xnk try kt aku ke??
meh aku tasmi' addhuha..bg ar aku robot juge =P
gurau je..

shahid hensem said...

aizuddin..
"kemuliaan agama"
bila ditambah "kesempurnaan" lebih sdap jadi isi maknanya =P
btw..komen yg td..
jgn toucing pula ya..
tahniah sbb ko berusaha beri terbaik kpd adik ko..
satu tggjwb sorg abg..
n insyaAllah ko telah laksanakn..
insyaAllah kita akn cuba mbawa insan d skeliling kita kpd Allah..
tu tujuan kite bdakwah..
moga amal kita dterima..insyaAllah..
walaupun aku lebih hensem drp ko..
tu xmjadi 1 ukuran yg jelas atau mutlak..
kerana kau lebih pandai drp aku..
markah asik tinggi drp aku..
kira saling melengkapi lah kita..
ko pandai, aku hensem..
kn??
hehe
rindu dowh kt ko (geli plak ayat)
xsbr nk blik uia smule..jmp ko n tok guru..

Aizuddin said...

Hensem ni kurniaan Allah, pandai ni pun kurniaan Allah. Bila2 je Allah boleh bagi dan Allah boleh tarik. Yang paling penting kita mensyukuri semua nikmat yang Allah swt beri pada kita.

shahid hensem said...

td aku da cal makcik zah..
segan juga..
mule2 cm senyap lah..
then mkcik zah kata..
nnt shahid kena sdar yg shahid akn jadi suami yg bsar tggjwbnya..
shahid ttp sorg plaja yg kena balance stdy..
dengan pnikahan, hati menjadi smkin tenang, shahid kne kuatkn lagi kerja dakwah..
shahid kena byk mbaca buku2 mengenai pnikahan n rumahtangga..
aku bdebar dan syap je mdgr..
pstu aku ckp "trima kasih sgt2 makcik..byk nasihat mkcik..klau ada apa2, sy akn dptkn nsht mkcik n pndpt mkcik"
trus mkcik cm epi2 td..
then aku ckp "makcik, maaf lmbt brtahu..sy malu lah"
mkcik ckp..ala, xda apa yg nk dmalukn..
then ok2 jer..gumbira..
alhamdulillah =)