Tuesday, June 16, 2009

Direct Selling and Indirect Lie

Tajuk je english.. lain sume rojak =)
Sekadar gamba Hiasan.

Semalam ada sorang Auntie ni die datang umah saye. Bawak satu produk direct selling untuk dipromot kepade mak saye. Saye perati je la dari jauh. My interest at that time was only to see that Auntie skills in convincing my mother.

Looks like she is very highly mighty skillful!

In convincing people in direct selling world... based on my observation... Here are the important point for them to emphasize:-

1- Highly positive testimonial from the people who already use the product.

2- Relate the product with some religous point such as the developer convert to muslim after discover the formula of the product. (I like this.. somehow it affect me huhu)

3- State every GREAT GOOD OPTIMIS BENEFITS of their product and make their product like the ONLY CURE POTION that is exist in this world. (this part contain LOTS of suspicious fact manipulation in my point of view of 1st year medical student).

4. Highlight the big name that related with your product such as NASA, WHO dll.

Ha.. ni la antara point2 yang penting yang saye perati semalam.

Jangan lupe gak.. kalau bole keluar la modal sikit untuk bagi orang target kita tu pakai produk yang kita cuba nak jual pade diorang. Bile dah bagi takkan dia nak pakai free je kan? pastu kene la bayar.. walaupun kesan produk tu pada dirinye masih tidak diketahui.

Saye(sebagai medical student 1st year yang baru blaja biostatistic+ epid dll) cuba relatekan dengan apa yang telah saya pelajari mase dalam blok 4 yang lepas. Dr. Jamal ade cakap pasal kawan dia yang cuba promot kat dia satu product berkaitan dengan Micronutrient. Kawan dia bagi satu artikel pasal kepentingan Micronutrient. Jadi dia cakap 'Yes, Micronutrient is important for our body based on the article that he gave me, however how far the product that he want to promote can give me the optimum amount of micronutrient that is needed for my body? How about the effectiveness and the efficatiousness(new word maybe..) of the product that can give me? Thus, if he can show me an article about THAT PRODUCT and its benefit based on the study that the company have conduct, at that time i'm convinced.

Jadi ape yang saye cbe sampaikan kat sini.

Jangan Mudah Terpedaya dengan kelebihan yang cuba digembur2 oleh syarikat jualan langsung.

Promosi2 mereka biasanya berdasarkan testimoni- testimoni orang yang telah mendapat kesan yang positive selepas menggunakan produk tu. Kita juga tak tahu sejauh mana kebenaran testimoni tu... mana tau dia hanya tangkap gambar sapa2 then dia tulis apa saja yang akan menyokong product syarikatnya...

Testimoni ni tak cukup kukuh untuk dijadikan bukti bahawa product tu sangat berkesan. Bagaimana pula dengan kesan sampingan? Ada tak testimoni orang2 yang yang tak ada kesan langsung selepas mengambil product tu? Jadi banyak 'bias' apabila mereka hanya menggunakan testimoni sahaja sebagai bukti kepada keberkesanan produk mereka.

Tapi still ade orang beli kan? so.. takpela.

Kadang2 kita tak perlupun makanan tambahan sebanyak tu...

Siap jual kad yang ada high frequency infrared untuk dicelup dalam air. Tak tahulah ade kesan ke tak dalam badan aku. Auntie semalam tu bagi mak aku free kad tu. Kalau beli harge dia rm170 woo... tengok cam kad bank je.

Die cakap bole lancarkan peredaran darah dan ade testi pasal sorang pesakit parkinson yang hilang parkinsonnya apabila dia memegang kad tu. Erm.. aku pikir2 la.. apa kaitan parkinson ngan kelancaran darah.. erm.. biarla.

Rasanya mak saye dah bawak kad tu pegi skolah untuk promot kat cikgu lain. Suke hati diorangla nak beli ke tak. Duit diorang bukan duit saye yang habis. tak taula effectnya cemane..

wallahua'lam.

No comments: